Att låta hästarna vara ute

Nu ger jag mig ut på djuuupt vatten när jag skriver detta. Just för att många har så galet olika åsikter om ämnet.
Alright, vi snackar utevistelse och hagtid för hästarna. Vissa går ute från 11- 15 och andra dygnet runt. Alla gör olika och det är fine. Deal?
 
Jag kan börja med att säga att mina hästar går ute från 8- 16 ca på vintertid och 7/8- 20 på sommaren om dem inte går på bete. Ganska normalt liksom. Dem trivs bra med det och visar tydligt när dem vill in. Woody gnäggar alltid på mig men han gnägger MYCKET när han vill in. Hah, tokhäst. Men tror det är mycket så att dem själva säger till när något inte är bra. Iallafall vissa.
Okey, tillbaka till ämnet. 
Personligen tycker jag att hästarna ska få vara ute. Dem ska få äta gräs och kunna röra på sig. Det är naturligt för dem och jag tror att ju mer av det naturliga hos dem man tar bort, desto onaturligare blir dem i hela beteendet. Sen menar jag inte att dem ska gå ute jämt. Men mer att man låter dem gå ute, man låter dem få rulla sig, man rider ut- sånna stuff. 
Sen helt beroende på vad man vill ha dem till, tycker jag att dem mår bra av att få komma in. Mina hästar som tränas aktivt nästan varje dag behöver iallafall den vilan när dem kan slappna av helt och trivs med det. Woody skulle bli alldeles för stressad för att sova ute dygnet runt året runt. Nu släppte vi dem på bete i sommar för att det inte fanns tillräckligt med boxar men annars så vill jag alltid kunna ha det. 
 
Mina hästar mår bäst av att vara ute mycket på dagen, men komma in på natten. Balans. Hur är det för er? Och vad har ni för tankar? Tell me! Vill ha diskution och olika åsikter. 
 
Puss
 
 
Anonym
2017-09-10 @ 14:08:39

Grymt bra skrivet!!

Svar: Tack så mycket:)
natalieroing.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0